Saturday, 18 April 2015

IPTA atau IPTS?

Assalamualaikum.

Wah.. dah lama tak update belog. Rasa macam malas la pulak nak updatenya hikhik. Sebab aku lama tak update ni asalnya tengah buah lesen kereta. Bila dah letih tu memang laa malas hikhik tambah-tambah balik daripada tempat belajar petang!. datang pukul 7.30 pagi balik 5.00 petang. zzz. Memang letih dan memenatkan. Dan haritu tarikh 6/4 aku test JPJ. zzz. Jalan raya lulus dalam litar terkandas dekaat parking HAHA. Kena line putih.. sampai sekarang tak repeat lagi. hehe inshaAllah minggu depan. :) Lesen L pon dah nak mati kihkih.

Student lepasan SPM biasalah kan hehe. Mesti dapat tawaran nak sambung belajar memana. Yang dah sambung belajar pon dah adaa. Genius betul otak diorang zzz. hikhik. 

Biasanya, lepas dapat keputusan yang paling utama mestilah isi UPU. Ada sorang akak yang aku kenal dia terlupa isi UPU hikhik. Time memula dia kata gitu aku lak terkejut. Ada ke lupa? tapi aku sedar sifat manusia ni pelupa.. lagipun kalau lupa UPU takpa. Swasta kan ada. Cuma nak minta swasta poket kena loaded atau mohon mana-mana pinjaman. Macam akak yang aku kenal ni dia mohon swasta kolej sunway course CAT. Sekarang nak sambung ACCA dah. haa bukan calang-calang orang. hikhik. CAT-ACCa ni berkaitan akaun jugak tapi sijil dia lagi laku daripada course akaun sebenarnya. zzz.  


And untuk sekarang keputusan UPU belum keluar lagi. Tapi STPM, Matrik, IPG & Sesetengah kolej swasta dah keluar. Untuk IPG baru keluar dia punya test. orang panggil UKCG kan? tak sure tapi ramai yang kata IPG ni susah nak masuk. But it's okay sesiapa nak masuk IPG doa banyak2 biar semuanya berjalan lancar. 

Bila aku cek cek.. Bidang yang ditawarkan oleh IPTS lebih menarik daripada IPTA for example. Course CAT. Majoriti semuanya swasta. Tak silap  kalau IPTA hanya UiTM yang menawarkan bidang CAT kan?? Aku memang berminat nak sambung CAT. hikhik memang semangat time nak mohon tu tapi I know memang tak boleh punya hahaha. Sebab swasta.. All you need is money.. Abang aku dah masuk swastaa. memang banyak sangat keluarkan duit. Tu sebab parents aku tak beberapa nak syorkan sangat bahahaa. Tapi haritu ada tanya mak boleh tak kalau nak swasta? Mak aku suruh tanya abah aku. zzz. kekeke. Entahlee. Apapun boleh je minta pinjaman MARA atau PTPTN atau mana2 yayasan.. cuma bila aku fikir2 balik... macam takde jodoh dengan IPTS je aku nih hahaha.


No comments:

Post a Comment