Monday, 8 December 2014

Aku & Matematik

Assalamualaikum

Bagi aku subjek matematik ni boleh dikategorikan sebagai favorite subject dan tak susah. Some people diorang suka Add Math tapi tak suka Math Mod, sesetengah suka Math Mod dan tak suka Add Math dan ada yang suke both subjects. Aku suka Math Mod dan kurang sikit Add Math. Mathematics ni boleh bagi kita kesedaran yang setiap masalah boleh diselesaikan walau sgt complicated. Tapi aku tak sedar ke sudah. haha. 


Bagi aku, mathematics ni kena faham konsep dan banyakkan latihan. Kalau korang sedar, format dia sama je sama ada paper 1 dan paper 2. Ni untuk student Form 4 & 5 sebab aku tak dan dgn format PBS, jadi aku tak tau sgt. hahaha. Jadi bila format sama kita dah boleh target tau untuk satu-satu soalan, macam soalan 2 persamaan kuadratik, kaedah dia penggantian atau matrik. Just mahirkan diri saje. Memang aku kate subjek maths ni rugi tau kalau tak struggle. Subjek ni boleh tolong kita. Time aku form 4 markah aku 60-70 lebih je tp masuk form 5 (baru sedar) haha tak pernah lagi tak dapat A subjek maths ni haha. Bukan nak bangga apa ni fakta. Mathematics sgt senang. 


ni markah aku start awal tahun haritu


kelas aku majoriti A ada minoriti je B atau C tapi tu boleh diimprovekan. Pengalaman aku, kita kena minta tolong kawan yang dah expert atau pun kita yang ajar orang tu. Fokus time cikgu mengajar dan tanya cikgu kalau tak paham. Tajuk yang paling aku tak suka ialah bumi sebagai sfera hahaha. Aku doa sgt soalan ni tak keluar paper 1, memang tak keluar. Alhamdulillah :) Untuk bahagian B kena jawab 4 out of 5 questions pilihan so aku syorkan tinggalkan soalan Bumi Sebagai Sfera. Tapi kalau korang dah expert dua-dua. It's up to youlah hehe. Dan untuk pelan ni kalau boleh jangan biarkan sedikit pon line terlebih atau apa-apa. Itu diambil kira sebab soalan ni boleh dikatakan agak senang. Just imagine sikit.

beli buku ni. Tapi normally cikgu akan bagi hehe. Cuma untuk add math digalakkan beli lebih daripada satu dan keep repeating the same questions.


Untuk Additional Mathematics atau foreigners panggil Further Maths or Pure Maths. Aku kurang skit hahaha tu pasal markah pon down hehe. Subjek ni korang kene ingat formula dan buat soalan sama. Aku tak boleh bagi sangat tips sebab aku pon buat ala kadar je. Huahua.. . Entah malas dengan Add Math tapi dgn Maths selesa hahahaha. 

Pesanan aku for those yang suka add math tapi tak suka math mod. Korang bijak tau sbb pandai add math haha. So sgt rugi kalau korang tak suka math mod. T_T. 




P/s : Kalau ada soalan nak tanya pasal Math Mod.. feel freeeeee :D

No comments:

Post a Comment